THE SOUND OF CINEMA: TECHNOLOGY AND CREATIVITY

Vitaly F. Poznin

Abstract


Technology is a means of creating any product. However, in the onscreen art, it is one of the elements creating the art space of film. Considering the main stages of the development of cinematography, this article explores the influence of technology of sound recording on the creating a special artistic and physical space of film (the beginning of the use a sound in movies; the mastering the artistic means of an audiovisual work; the expansion of the spatial characteristics for the screen sound; and the sound in a modern cinema). Today, thanks to new technologies, the sound in a cinema forms a specific quasi-realistic landscape, greatly enhancing the impact on the viewer of the virtual screen images.

http://mediamusic-journal.com/Issues/8_1.html


Keywords


movie;cinema history;sound of film;film sound space;motion picture.

References


лет звуковому кино в России. 1929-2004: Приложение к журналу "Ажиотаж": Специальное подарочное издание. СПб., 2004. 58 с. | 75 let zvukovomu kino v Rossii. 1929-2004: Prilozhenie k zhurnalu "Azhiotazh": Spetsialnoe podarochnoe izdanie. SPb., 2004. 58 s.

Балаш Б. Кино. Становление и сущность нового искусства / пер. с нем. М. П. Брандес. М.: Прогресс, 1968. 328 с. | Balash B. Stanovlenie i sushhnost' novogo iskusstva / per. s nem. M. P. Brandes. M.: Progress, 1968. 328 s.

Демещенко В. В. Взаимодействие звука и изображения в современном кинематографическом пространстве // European Journal of Arts. 2016. № 3. С. 9-14. | Demeshchenko V. V. Vzaimodejstvie zvuka i izobrazheniya v sovremennom kinematograficheskom prostranstve // European Journal of Arts. 2016. № 3. S. 9-14.

Монтегю А. Мир фильма / пер. с англ. под ред. Я. Блюмберга. Л.: Искусство, 1969. 279 c. | Montegyu A. Mir filma / per. s angl. pod red. Ya. Blyumberga. L.: Iskusstvo, 1969. 279 s.

Орлов А. М. Аниматограф и его Анима: Психогенные аспекты экранных технологий. М.: Импэто, 1995. 384 c. | Orlov A. M. Animatograf i ego Anima: Psihogennie aspekti ekrannikh tehnologiy. M.: Impeto, 1995. 384 s.

Познин В. Ф. О некоторых особенностях восприятия экранного звука // ЭНЖ "Медиамузыка". № 6 (2016). URL: http://mediamusic-journal.com/Issues/6_6.html | Poznin V. F. O nekotoryih osobennostyah vospriyatiya ekrannogo zvuka // ENZh "Mediamuzyka". № 6 (2016). URL: http://mediamusic-journal.com/Issues/6_6.html

Харон Я. Е. Из жизни звукооператора. Немое! Звуковое? Звукозрительное!!! М.: Союз кинематографистов СССР. Всесоюзное бюро пропаганды киноискусства, 1987. 96 с. | Haron Ya. E. Iz zhizni zvukooperatora. Nemoe! Zvukovoe? Zvukozritelnoe!!! M.: Soyuz kinematografistov SSSR. Vsesoyuznoe byuro propagandyi kinoiskusstva, 1987. 96 s.

Чернышов А. В. Истоки медиамузыки // ЭНЖ "Медиамузыка". № 1 (2012). URL: http://mediamusic-journal.com/Issues/1_1.html | Chernyshov A. V. Istoki mediamuzyki // ENZh "Mediamuzyka". № 1 (2012). URL: http://mediamusic-journal.com/Issues/1_1.html

Эльзессер Т., Хагенер М. Теория кино. Глаз, эмоции, тело / пер. с англ. С. Афонина и др. СПб.: Сеанс, 2016. 440 с. | Elsaesser T, Hagener M. Teoriya kino. Glaz, emotsii, telo / per. s angl. S. Afonina i dr. SPb.: Seans, 2016. 440 s.

Clifton T. Music as Constituted Object // Music and Man. 1976. Vol. 2. Р. 73- 98.

Ihde D. Listening and Voice: Phenomenologies of Sound / 2nd edition. Albany: State University of New York Press, 2007. 296 рp.

Lastra J. Sound Technology and the American Cinema: Perception, Representation, Modernity. N. Y.: Columbia University Press. 2000. 288 pp.

Schaub M. Bilder aus dem Off: Zum philosophischen Stand der Kinotheorie. Weimar: VDG, 2005. 149 S.

The Sound of Early Cinema / ed. by R. Abel and R. Altman. Bloomington: Indiana University Press, 2001. 344 pp.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Electronic scientific magazine Mediamusic

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

© LLC "Mediamusic", 2012 - to the present